De belangrijkste inzichten en tips bij tinnitus

 

  • Tinnitus is vaak een waarschuwing; het wil je mogelijk iets zeggen.

  • Vraag jezelf af: “Heb ik stress, heb ik het (te) druk (gehad), maak ik me (te) druk, heb ik teveel in mijn rugzak of zijn mijn nekspieren mogelijk gespannen?”

  • Accepteer dat het is wat het is. De tinnitus hoort op dit moment bij je. Word er ‘vrienden’ mee, want vrienden geven minder stress dan vijanden.

  • Wat je aandacht geeft, groeit! Zoek dus geen informatie (meer) op over tinnitus en focus je op andere dingen.

  • Praat zo min mogelijk over tinnitus.

  • Denk aan je houding: rechtop, de schouders laag en de nek (aan de achterkant) lang maken.

  • Beweeg voldoende.

  • Houd de nek warm.

  • Onthaast en ontspan. Doe alles in een lagere versnelling en neem de tijd om tot rust te komen.

  • Stop met piekeren en doemdenken. Realiseer je dat gedachten geen feiten zijn.

  • Luister naar jezelf, geef grenzen aan en durf ‘nee’ te zeggen.

  • Ga niet door tot je er bij neervalt. Doe dus niet meer dan je aankunt en stop op tijd.

  • Zorg voor balans tussen inspanning en ontspanning. In de rust schuilt de kracht.

  • Krop je emoties niet op, maar doe er iets mee.

  • Neem dagelijks minimaal een half uur tijd voor jezelf; het liefst twee keer per dag.

  • Vervang (zo mogelijk) het woord ‘moeten’ door ‘mogen’; dat maakt alles wat luchtiger.

  • Zorg voor een goede nachtrust, een passend kussen en vermijd het slapen op de buik.

  • Eet en drink gezond.

  • Zoek de oplossing in jezelf.

  • Wees niet bang om te vliegen of ergens naar toe te gaan waar veel lawaai is. Het lawaai zélf veroorzaakt geen verergering van de tinnitus. Angst en lawaai zorgen ervoor dat de spierspanning en de productie van stresshormonen stijgt, waardoor de Tinnitus tijdelijk kan verergeren.

Above the Clouds

extra

slaaphulpmiddelen

Om te slapen kan het volgende soms helpen:

* Gebruik een (gratis) tinnitus-appe met white noise, natuurgeluiden of iets anders. 

* In plaats van een app kun je ook een white noise apparaat aanschaffen, dat ook vaak voor baby's wordt gebruikt. Een extra voordeel hiervan is, dat je je telefoon (straling) uit kan laten en geen oordopjes in hoeft.

* een spijkerkussen kan helpen ontspannen. Doe dit ongeveer 20 minuten in je nek.

* een verzwaringsdeken heeft invloed op je stresshormoon cortisol en geeft een veilig gevoel. Veel mensen kunnen hier beter van slapen.

Mountainbikend stel

Tips voor partners en andere relaties

  • Neem de patiënt serieus!

  • Lees in elk geval hoofdstuk 1 en 2 uit dit boek om meer inzicht te krijgen in Tinnitus.

  • Tinnitus kan ontzettend veel energie kosten. Het is vaak erg vermoeiend om dag in dag uit herrie in je hoofd te hebben, waardoor de nachtrust vaak ook niet optimaal is. Als je zelf een nacht slecht hebt geslapen, zul je overdag wellicht wat prikkelbaar zijn. Stel je dan eens voor hoe het zou zijn, als je nooit echt rust krijgt en hoe weinig prikkels je dan zou kunnen verdragen. Neem het dan ook niet persoonlijk als de patiënt zich afreageert.

  • Vraag of de patiënt aan wil en kan geven welk soort geluid hij of zij de hele dag hoort en in welke sterkte - op internet kun je een scala aan Tinnitusgeluiden vinden – en probeer je vervolgens voor te stellen hoe het is om dit 24/7 te horen.

  • Praat in het algemeen zo min mogelijk over Tinnitus, om de aandacht er niet steeds op te vestigen. Wat je aandacht geeft, groeit. Vraag dus niet steeds hoe het gaat, ook al bedoel je het goed. Spreek bijvoorbeeld af dat de patiënt er zelf over begint als hij/zij daar behoefte aan heeft. Iedereen is uniek en gaat anders met Tinnitus en situaties om. Maak bespreekbaar wat je wel en beter niet kunt doen en zeggen, om irritaties te voorkomen.

Wat in de praktijk heel goed werkt is om één moment per week af te spreken, waarop je over de Tinnitus praat en verder niet. Het ‘mag’ niet het gespreksthema van de dag zijn!

  • Probeer zo ‘normaal’ mogelijk te doen en vooral de aandacht op positieve dingen te richten.

  • Vermijd stress voor de patiënt, maar ook voor jezelf.

  • Wees begripvol en laat de patiënt met rust als hij of zij daar behoefte aan heeft. Probeer hem of haar dus ook niet over te halen om mee te gaan naar bijvoorbeeld een verjaardag, voorstelling of feest. Bij Tinnitus zijn de hersenen al overprikkeld en dit kan dan net te veel van het goede zijn.

  • Als de patiënt aangeeft, erg veel last te hebben van de Tinnitus, blijf dan zelf rustig en vraag wat hij of zij op dat moment nodig heeft. Laat het dus ook niet merken als je je zorgen maakt, anders zal de patiënt zich daarover ook nog eens schuldig kunnen voelen. Medelijden kan averechts werken bij Tinnitus.

  • Als de patiënt in paniek is of als je merkt dat de spanning hoog zit, wijs dan bijvoorbeeld op de adviezen in het boek en ga hier zelf niet in mee. Zorg eventueel voor afleiding als de patiënt dit kan waarderen.

  • Wat je fysiek zou kunnen doen:

    • Bewerk de voeten om de aandacht naar beneden te verplaatsen, waardoor hij of zij uit het hoofd kan komen. Ga hiervoor bijvoorbeeld op de bank zitten en neem de voeten van de patiënt op schoot. Je kunt hier in knijpen, de enkels en de tenen draaien en eventueel de voeten masseren.

    • Masseer de oren; zie blz… Bijvoorbeeld als de patiënt met het hoofd op je schoot ligt.

  •  

    Heeft de patiënt, naast Tinnitus, ook last van Hyperacusis en/of Fonofobie, dan is het belangrijkom ‘vervelende’ geluiden zoveel mogelijk te voorkomen. Bij Hyperacusis komen bepaalde geluiden hard binnen

en kunnen zelfs zeer doen in de oren. Vaak heeft de patiënt minder last van de geluiden als hij

of zij een handeling zelf doet, zoals de vaatwasser in- en uitpakken en stofzuigen. Bespreek

welke geluiden vervelend zijn en wat de patiënt beter zelf kan doen.

 

Heeft de patiënt, naast Tinnitus, ook last van Misofonie; houd daar dan rekening mee en neem het serieus. Misofonie is geen ‘aanstelleritis’, maar daadwerkelijk een aandoening.

Dus kraak bijvoorbeeld niet met een chipszak, klik geen pen aan en uit en eet niet vlak bij

de patiënt.

Werkoverleg