De belangrijkste inzichten en tips bij tinnitus

 

  • Tinnitus is vaak een waarschuwing; het wil je mogelijk iets zeggen.

  • Vraag jezelf af: “Heb ik stress, heb ik het (te) druk (gehad), maak ik me (te) druk, heb ik teveel in mijn rugzak of zijn mijn nekspieren mogelijk gespannen?”

  • Accepteer dat het is wat het is. De tinnitus hoort op dit moment bij je. Word er ‘vrienden’ mee, want vrienden geven minder stress dan vijanden.

  • Wat je aandacht geeft, groeit! Zoek dus geen informatie (meer) op over tinnitus en focus je op andere dingen.

  • Praat zo min mogelijk over tinnitus.

  • Denk aan je houding: rechtop, de schouders laag en de nek (aan de achterkant) lang maken.

  • Beweeg voldoende.

  • Houd de nek warm.

  • Onthaast en ontspan. Doe alles in een lagere versnelling en neem de tijd om tot rust te komen.

  • Stop met piekeren en doemdenken. Realiseer je dat gedachten geen feiten zijn.

  • Luister naar jezelf, geef grenzen aan en durf ‘nee’ te zeggen.

  • Ga niet door tot je er bij neervalt. Doe dus niet meer dan je aankunt en stop op tijd.

  • Zorg voor balans tussen inspanning en ontspanning. In de rust schuilt de kracht.

  • Krop je emoties niet op, maar doe er iets mee.

  • Neem dagelijks minimaal een half uur tijd voor jezelf; het liefst twee keer per dag.

  • Vervang (zo mogelijk) het woord ‘moeten’ door ‘mogen’; dat maakt alles wat luchtiger.

  • Zorg voor een goede nachtrust, een passend kussen en vermijd het slapen op de buik.

  • Eet en drink gezond.

  • Zoek de oplossing in jezelf.

  • Wees niet bang om te vliegen of ergens naar toe te gaan waar veel lawaai is. Het lawaai zélf veroorzaakt geen verergering van de tinnitus. Angst en lawaai zorgen ervoor dat de spierspanning en de productie van stresshormonen stijgt, waardoor de Tinnitus tijdelijk kan verergeren.